Ігри для розвитку мовлення

Від першого слова малюка до красивого зв'язного мовлення довгий шлях. Спочатку ми посміхаємося, потім радісно переказуємо забавні застереження дитини. Але, якщо малюк вже зовсім не маля, йому чотири - п'ять років, а дитина погано говорить, ми починаємо розуміти, що розвитком мови потрібно займатися серйозніше.

Ми пропонуємо вашій увазі добірку ігор, які ви можете використовувати в повсякденні для мовленнєвого розвитку Вашої дитини:

Наприклад, Почніть гру словами:

"М'яким може бути хліб, подушка, а ще м'яким може бути ..." і почекайте, поки дитина придумає свій варіант (хоча б один). Якщо малюк не продовжує вашу фразу, закінчите її самі і запропонуйте аналогічну - з ще однією ознакою: будь-яким іншим або протилежним за значенням, якщо це можливо (в даному випадку: твердим буває ...) .

Або навпаки:"М'ячик може бути великим чи маленьким, червоним, зеленим або жовтим, гумовим або пластмасовим. А ще ..." і далі про інші предмети чи живі істоти."А може м'ячик бути одночасно жовтим і зеленим? А одночасно м'яким і твердим? Або одночасно великим і маленьким?"

Або так: Що буває кругле? Що буває пухнасте? Що буває тверде? Що буває квадратне? Що буває ароматне? Що буває синє?

Грати в подібні словесні ігри можна дорогою до дитячого садка або на майданчику, сидячи в машині або в черзі до лікаря. Відводити спеціальний час для них не варто.

Запропонуйте дитині задавати вам подібні завдання. А ви час від часу допускайте помилки, щоб зрозуміти, наскільки уважний малюк або наскільки добре він розуміє суть гри і властивості предметів.

Познайомте дитину з поняттями "спочатку" і "потім" на наочних життєвих прикладах, за допомогою дитячих книг, ігор з картками.

Коли дитина буде усвідомлювати сенс цих слів, запропонуйте йому продовжити фрази типу:

- Спочатку чай наливають, потім п'ють.

- Спочатку людина лягає спати, потім встає.

- Спочатку літак злітає, потім ...

- Спочатку пташка відкладає яєчко, потім ..

Або, навпаки, "заплутуйте", вимовляйте "неправильні" фрази, в яких порушена послідовність дій або порушений сенс:

- Спочатку картоплю треба кинути в суп, а потім помити і почистити, - Спочатку у собачки народжується щеня, а потім з цуценя виростає великий кіт ... Поміняйтеся ролями - дитина починає, ви продовжуєте.

Ще одна усна гра. Ви ставите питання - дитина відповідає.

"Що буде, якщо я встану ногами в калюжу?"

"Що буде, якщо в ванну з водою впаде м'ячик? Палка? Рушник? Кошеня? Камінь?" ... Потім поміняйтеся ролями.

Ви починаєте : "М'ячик можна кидати, катати, підкидувати, відбивати його ногою, ракеткою, а ще ...", "Воду можна пити. Нею можна вмиватися, в ній можна плавати, а ще ..." - Дитина продовжує.

Або:"Залізати можна на шафу, на ліжко, на сходи, на ...", "Пити можна воду, молоко, сік, а ще ...".

Або: Чай п'ють, а печиво їдять.

На ліжку лежать, а на стільчику сидять.

Цвях забивають, а шуруп загвинчують.

Сорочку шиють, а шарф ...

Котлети смажать, а суп ...

Пісок у відро насипають, а воду ...Коли суть гри стане зрозумілою, спробуйте помінятися ролями - дитина починає, а ви продовжуєте. Правила - аналогічні іншим усним іграм: дорослий починає, дитина продовжує і навпаки.Початок може бути таким:

"Сонечко - світить, сяє, гріє, а ще ...."

"Чайник - свистить, кипить, ..."

"Машина - їде, гуде, світить, ..."

"Сніг - йде, тане, ..."

"Кішка - бігає, ходить, п'є, спить, ..."

Або називаєте два предмети або живих істот. Дитина повинна назвати загальну для них дію:

І жаба, і зайчик - стрибають.

І птах, і муха літають.

І сніг, і дощ випадають на землю.

І сніг, і лід - тануть.

Або багато предметів на одну дію:

"Світить - сонечко, лампа, ліхтар, фара, а ще ..."

"Їде - машина, потяг, велосипед, ..."

"Тане - морозиво, лід, ..."

Або завдання, що мають тільки одну відповідь:

"Хто лагодить чоботи?", "Хто пече пироги?" так про інші професії.

"Хто хоботом п'є воду?" , "Носить гриби на голках?"

А ще можна зробити усний екскурс по знайомих місцях, наприклад, по кімнатах своєї квартири.

Що є у нас на кухні? Що є у нас у вітальні? Тощо.Де у нас стоїть телевізор?, Де у нас лежать сковорідки? (Дитина може давати однозначну відповідь - на кухні, або більш розгорнуту - на кухні в шафі біля вікна, на верхній полиці).

Потім "відправитися" в подорож. Ми йдемо гуляти в ліс. Що росте в лісі? Хто сидить на гілці? Хто повзає в траві? Хто стрибає з травинки на травинку? Хто сидить в дуплі? Де метелик? Де лисиця? Куди стрибає зайчик? І далі.

Дорослий називає предмет або місце, а дитина у відповідь називає щось або когось, що можливо є усередині названого предмета або місця: будинок - стіл, шафа - светр, холодильник - кефір, тумбочка - книжка, пухирець - ліки, каструля - суп, дупло - білка, вулик - бджоли, нора - лисиця, автобус - пасажири, корабель - матроси, лікарня - лікарі, магазин - покупці.

Дорослий називає кілька слів (бажано використовувати в основному прикметники), що описують ту чи іншу тварину. Завдання для дитини - якнайшвидше вгадати, про кого йде мова. Спочатку слід давати більш загальні описи. Потім називати точніші ознаки, характерні тільки для загаданої істоти. Наприклад:

Сірий, злий, зубастий, голодний. (Вовк)

Маленький, сіренький, боягузливий, довговухий. (Заєць)

Маленький, коротконогий, працьовитий, колючий. (Їжачок)

Довга, безнога, отруйна. (Змія)

Пухнаста, руда, моторна, хитра. (Лисиця)

Великий, незграбний, бурий, клишоногий. (Ведмідь)

Кiлькiсть переглядiв: 918

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.