Від першого слова малюка до красивого зв'язного мовлення довгий шлях. Спочатку ми посміхаємося, потім радісно переказуємо забавні застереження дитини. Але, якщо малюк вже зовсім не маля, йому чотири - п'ять років, а дитина погано говорить, ми починаємо розуміти, що розвитком мови потрібно займатися серйозніше.
Ми пропонуємо вашій увазі добірку ігор, які ви можете використовувати в повсякденні для мовленнєвого розвитку Вашої дитини:
Наприклад, Почніть гру словами:
"М'яким може бути хліб, подушка, а ще м'яким може бути ..." і почекайте, поки дитина придумає свій варіант (хоча б один). Якщо малюк не продовжує вашу фразу, закінчите її самі і запропонуйте аналогічну - з ще однією ознакою: будь-яким іншим або протилежним за значенням, якщо це можливо (в даному випадку: твердим буває ...) .
Або навпаки:"М'ячик може бути великим чи маленьким, червоним, зеленим або жовтим, гумовим або пластмасовим. А ще ..." і далі про інші предмети чи живі істоти."А може м'ячик бути одночасно жовтим і зеленим? А одночасно м'яким і твердим? Або одночасно великим і маленьким?"
Або так: Що буває кругле? Що буває пухнасте? Що буває тверде? Що буває квадратне? Що буває ароматне? Що буває синє?
Грати в подібні словесні ігри можна дорогою до дитячого садка або на майданчику, сидячи в машині або в черзі до лікаря. Відводити спеціальний час для них не варто.
Запропонуйте дитині задавати вам подібні завдання. А ви час від часу допускайте помилки, щоб зрозуміти, наскільки уважний малюк або наскільки добре він розуміє суть гри і властивості предметів.
Познайомте дитину з поняттями "спочатку" і "потім" на наочних життєвих прикладах, за допомогою дитячих книг, ігор з картками.
Коли дитина буде усвідомлювати сенс цих слів, запропонуйте йому продовжити фрази типу:
- Спочатку чай наливають, потім п'ють.
- Спочатку людина лягає спати, потім встає.
- Спочатку літак злітає, потім ...
- Спочатку пташка відкладає яєчко, потім ..
Або, навпаки, "заплутуйте", вимовляйте "неправильні" фрази, в яких порушена послідовність дій або порушений сенс:
- Спочатку картоплю треба кинути в суп, а потім помити і почистити, - Спочатку у собачки народжується щеня, а потім з цуценя виростає великий кіт ... Поміняйтеся ролями - дитина починає, ви продовжуєте.
Ще одна усна гра. Ви ставите питання - дитина відповідає.
"Що буде, якщо я встану ногами в калюжу?"
"Що буде, якщо в ванну з водою впаде м'ячик? Палка? Рушник? Кошеня? Камінь?" ... Потім поміняйтеся ролями.
Ви починаєте : "М'ячик можна кидати, катати, підкидувати, відбивати його ногою, ракеткою, а ще ...", "Воду можна пити. Нею можна вмиватися, в ній можна плавати, а ще ..." - Дитина продовжує.
Або:"Залізати можна на шафу, на ліжко, на сходи, на ...", "Пити можна воду, молоко, сік, а ще ...".
Або: Чай п'ють, а печиво їдять.
На ліжку лежать, а на стільчику сидять.
Цвях забивають, а шуруп загвинчують.
Сорочку шиють, а шарф ...
Котлети смажать, а суп ...
Пісок у відро насипають, а воду ...Коли суть гри стане зрозумілою, спробуйте помінятися ролями - дитина починає, а ви продовжуєте. Правила - аналогічні іншим усним іграм: дорослий починає, дитина продовжує і навпаки.Початок може бути таким:
"Сонечко - світить, сяє, гріє, а ще ...."
"Чайник - свистить, кипить, ..."
"Машина - їде, гуде, світить, ..."
"Сніг - йде, тане, ..."
"Кішка - бігає, ходить, п'є, спить, ..."
Або називаєте два предмети або живих істот. Дитина повинна назвати загальну для них дію:
І жаба, і зайчик - стрибають.
І птах, і муха літають.
І сніг, і дощ випадають на землю.
І сніг, і лід - тануть.
Або багато предметів на одну дію:
"Світить - сонечко, лампа, ліхтар, фара, а ще ..."
"Їде - машина, потяг, велосипед, ..."
"Тане - морозиво, лід, ..."
Або завдання, що мають тільки одну відповідь:
"Хто лагодить чоботи?", "Хто пече пироги?" так про інші професії.
"Хто хоботом п'є воду?" , "Носить гриби на голках?"
А ще можна зробити усний екскурс по знайомих місцях, наприклад, по кімнатах своєї квартири.
Що є у нас на кухні? Що є у нас у вітальні? Тощо.Де у нас стоїть телевізор?, Де у нас лежать сковорідки? (Дитина може давати однозначну відповідь - на кухні, або більш розгорнуту - на кухні в шафі біля вікна, на верхній полиці).
Потім "відправитися" в подорож. Ми йдемо гуляти в ліс. Що росте в лісі? Хто сидить на гілці? Хто повзає в траві? Хто стрибає з травинки на травинку? Хто сидить в дуплі? Де метелик? Де лисиця? Куди стрибає зайчик? І далі.
Дорослий називає предмет або місце, а дитина у відповідь називає щось або когось, що можливо є усередині названого предмета або місця: будинок - стіл, шафа - светр, холодильник - кефір, тумбочка - книжка, пухирець - ліки, каструля - суп, дупло - білка, вулик - бджоли, нора - лисиця, автобус - пасажири, корабель - матроси, лікарня - лікарі, магазин - покупці.
Дорослий називає кілька слів (бажано використовувати в основному прикметники), що описують ту чи іншу тварину. Завдання для дитини - якнайшвидше вгадати, про кого йде мова. Спочатку слід давати більш загальні описи. Потім називати точніші ознаки, характерні тільки для загаданої істоти. Наприклад:
Коментарi